Written by DST.
Posted in Lemezkritikák, review-k.
A dubstep-szcéna manapság egyre másra ontja a jobbnál jobb zenéket, megjelenésük pillanatában klasszikussá váló lemezek látnak napvilágot. Mi sem jobb mérce erre, mint a dubwise ütemek csillagködének mondható Tempa Recordings. Ezennel tehát a Tempa legutolsó 3 megjelenését vettem szemügyre. A legendás címke korábbi lemezeinek többségét a Lev Jnr. és Benny Ill alkotta páros Horsepower Productions néven publikált zenéi adták, valamint Kode 9, Dj Hatcha és Dj Abstract segítettek be alkalomadtán. A Tempa 011-t (Dj Hatcha - Dub express Ep) követően egy ideig nagy csend honolt a kiadó körül, miközben a korai dark 2step ritmika egyre inkább a mai halfstep formulába kezdett mutálódni és egyre-másra tűntek fel az újabbnál újabb producerek, csapatok. Akkortájt úgy tűnt vége a Tempa történetének, de a 12. kiadvány, felvállalva Digital Mystikz, D1, Loefah első megjelenését már az új világot vetítette előre. A 13. maxira Loefah trekkeket igértek, és hatalmas várakozással nézett elébe az egyre jobban kiforrott stílus mind jobban bővülő tábora, ám ez elmaradt. Mint kiderült ennek Loefah produceri maximalizmusával párosuló örök önelégedetlensége az oka. Közben futótűzként terjedt a hír: a 14-es sorszámú tizenkét inch-es fekete korong jegyzésére nem mást, mint a fiatal dubstep-géniuszt - Skream-et választották...
Tempa 014 - Skream
A korai Tempa kiadványokat jellemző keleti kultúrákat idéző képekkel díszített lemezcímkéi (Bruce Lee) sorát megszakítandóan egy telefonkagyló fogadja az embert amikor kézbeveszi a lemezt. Ennek okát az A oldalba belekezdve azonnal megtudhatjuk: ide került ugyanis a "Midnight Request Line" című immáron dubstep himnusz szintre emelkedett opusz. Az introban egy üzenetrögzítő hangja vezet be minket. Egyes információk szerint nem más mint Skream édesanyja hallható rajta. A kezdet késő éjszakai füstös hangulatképet vetít elénk szép padjaival és arpeggio-zott szintifutamjával. Lassan épülnek be a sávok: keringő-hatású ritmusa, sinus bassline-ja és clap(taps)-szerű pergői az egyszerűség nemes eleganciájával teszi azzá ami végül a 2005-ös dubstep award egyértelmű első helyezéséhez vezetett. Háttérben fegyverdurrogás és hasonló zörejek hallható, a kiállást követően pedig folytatódik. Biztosan mondhatjuk, hogy a Tempa múltjához méltó track.
A másik oldalra került az "I". Szaggatott idegbeteg dallam köré épülő halfstep track húzódik meg az A oldal árnyékában. Ez azonban mit sem von le érdemeiből: mesteri felépítése, detroit-i techno világát idéző szintifutamai teszik feledhetetlenné.
https://www.discogs.com/Skream-Midnight-Request-Line-I/release/561478
:format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-561478-1131735765.jpeg.jpg)
Tempa 015 - D1
D1 első megjelenésével bizonyította létjogosultságát a dubstep érában. Furcsa álomszerű ritmika, csapongónak ható ütem-megoldások jellemzik zenéit. A 15-öt Tempára 3-at adott belőle. Az A oldalra került a "Degrees". Tipikus D1-os hangulat képpel indít: furcsa flangerezett pad, horrorfilmekben használt paranoid dallam, csapongó pergő, majd az első leállást követően berobbanó wobbling basszus. A másik oldal sávjainak első felét az "Identity" foglalja el. A szokásos védjegynek mondható ütemek mellé mennyei csilingelős főtéma párosul az introban, a szintihangok és egy női hang pedig furán trance-essé teszik az Identity-t. A szép álomszerű világot pedig az végig pulzáló szubbasszus festi alá. Az EP zárásaként szolgáló "Molecules" nyitó sötét padja rideg téli világot tár fel előttünk. Morgó basszus, idegbeteg dallamok ismételten, töredezett indusztriális effektekkel díszített ütemek. Valószínűleg valami földönkívüli eredetű anyag molekuláinak a világa lehet ez.
https://www.discogs.com/D1-Degrees/master/161199
:format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-599059-1163518541.jpeg.jpg)
Tempa 016 - Skream - Skreamizm vol.1.Ep
Skream 2005 augusztusában napvilágot látott stúdiómixét hallgatva csak kapkodtuk a fejünket: fantasztikus és teljesen új zenék (mégha a mastering nem is az erőssége).Azonban eltelt egy jó idő mire napvilágott annak a mixnek a töredéke is - hasonlóan a legendás, 2004-es tavaszán összerakott mixéhez, aminek anyagából a több mint 1 év késéssel megjelentetett Big Apple 4 számos EP-je (Acid People/Get Mad/Who R Those Guys/Skunk Step) és Loefah labelének, az Italnak az első megjelenése (Traitor/Angry) szemezgetett. Időközben azonban sikoly uraság is magáévá tette a halfstep formulát. Nos nézzük az eredményt: Az A1-es lett a "Glamma". Perkákkal indít, amelyekre kísértetfilmekben használt szinti-hangok épülnek be, de nem sokáig húzza a nyitányt: gonosz alattomos szubbaszus és egy wah-wah basszus érdekes elegye adja a főtémát. Élőben lehet igazán megtapasztalni, hogy mire képes ez a track. Tökéletes felépítés, gyilkos basszusvilág. A dubstep legsötétebb mélysége felé szálguldunk. A B oldal első sávjait egy látható címmel nem ellátott zene birtokolja. Szokták "untitled"-nek és "blank"-nak (üres) is írni. A nyugodt dubos hangulatot árasztó szinti-riffekre és ritmusra egy telefoncsörgésre hasonlító érdekes hang felelget, melyet rideg téli hangulatot árasztó szinti-pad fest alá. Mint amikor az ember az első hóesést követő hideg decemberi estén a semmi közepén veszteglő vonaton vár továbbhaladásra: kint hideg és sötét, a várakozás oka pedig ismeretlen. A belső sávokra került az igen komoly roots dub hangulatot árasztó "Smiling face". Férfi vokál, álomszerű szinti-riff, vidám szubbasszusát pedig oktatásra lehetne használni, lefelezett ütemszekció. Igazi dubos dubstep a legjobb fajtából. Még a vonósok is rázendítenek a 2. leállás után. Igazi klasszikus, mint ahogy szintén az a C oldalra préselt "Rottan". Nyitásnak fuvola-téma, 808-as lábdobok, egy kemény pergő, és végig pulzáló wah-wah basszus. Másfél perc után csendül fel először az első finom kis dallam, majd a leállást követően felcsendülő rave-es szinti már-már Digital drumandbass-es világát idézi. Mély meditatív állapotot idézett elő az A38-on, Pinch szettjében. A kiállást követően egy rideg szintihang csap be és kíséri végig a pulzáló basszust. A dupla második lemezének második oldalára tették a "Lightning" (eredeti címe Lightning Dub). Furán rövid ideig tartó intro-ja hallatán lelki szemeim előtt látom Skream-et, ahogy a Fruity Loops (ezzel írja zenéit) beatslicer-ével játszadozik. Szokatlanul rövid intro, felpörgés és nem sokat várat magára a főtéma, a fantasztikus bassline, mely hallatán könnyen lépkedhetnékje támad az embernek. Két és fél perc környékén megkapjuk a csilingelős dallamot is. Nélkülözhetetlen zene. Az EP záró trekkje lett a "Hag". Filmrészlettel indít, majd egyből jön is a basszus, néha ki-kibújva a filter alól, kicsit szomorkás dallam, jól ismert régi oldschool sample-k, phaserezett zongora riff által végigkísérve. Mindez félreérthetetlenül szembesít minket a ténnyel hogy hamisítatlan garage darabot hallunk halfstep alapokra helyezve. Méltó befejezése a Hag ennek a kiváló EP-nek, melynek a borítója is szép látvány - egy riadt emberi arc - valószínűleg a sikolyt ábrázolandó.
https://www.discogs.com/Skream-Skreamizm-Vol-1/master/177682